Tuesday 14 June 2011

PEMBELAJARAN MOTOR

PENGENALAN

Pembelajaran Motor adalah berteraskan kepada pergerakan. Mengikut Cratty (1975). Pembelajaran Motor adalah perubahan tahap kemahiran yang stabil hasil dari percubaan  yang berulang-ulang. Definisi lain yang  diberikan oleh Drowatzky (1981)  ‘ penyesuaian yang melibatkan pergerakan dan tindakbalas otot.’ Kesimpulannya, Pembelajaran Motor melibatkan pemikiran dan tubuh badan.    



KEMAHIRAN MOTOR

Kemahiran motor diguna dalam konteks  yang berbeza:

1. Sebagai tugasan atau perlakuan 
    * mempunyai matlamat yang khusus untuk dicapai memerlukan pergerakan   
      anggota badan     
                               - ada tujuan       
                               - secara sukarela      
                               - memerlukan pergerakan anggota badan.



2. Sebagai indikator prestasi berkualiti 
   * kemahiran dinilai dengan prestasi yang produktif contoh: 60%  -70%  servis  
     pertama dalam permainan tenis dikira  dengan lakuan yang betul dan tepat 
   * prestasi individu yang tipikal ( characteristic performance) seperti prestasi 
     yang konsiten, mengguna tanda-tanda yang bermakna.      



KLASIFIKASI KEMAHIRAN
Kemahiran boleh diklasifikasikan dengan sifat-sifat yang berbeza. 
*** Kemahiran-Kemahiran Terasing, Berterusan, Bersiri. 


*Kemahiran Terasing - permulaan daan akhiran lakuan aadalah jelas. Contoh: 
                        - tendangan/pukulan penalti dalam permainan hoki            
                        - lontar peluru


 *Kemahiran Berterusan

- tidak ada permulaan dan akhiran masa yang jelas dan ianya  berterusan .Contoh:                                       
                        - mengelecek bola dalam permainan bola sepak/hoki      
                        - berenang, berkayak


 *Kemahiran Bersiri

- gabungan kemahiran-kemahiran terasing dalam satu masa perlakuan. Contoh: 
                    - bermain piano, latihan lantai dalam gimnastik, melakukan pukulan
                    - pukulan sambil bergerak dalam permainan  tenis


 *Kemahiran-Kemahiran Motor Halus dan Kasar
Klasifikasi yang berasaskan kepada pergerakan dan daya yang digunakan dalam sesuatu  kemahiran.  

      **Kemahiran Motor Kasar

- kemahiran yang melibatkan kumpulan otot-otot kasar/besar atau melibatkan   
  banyak anggota. Contoh: menendang bola, berenang, berjalan  
      
      **Kemahiran Motor Halus

- kemahiran yang melibatkan kumpulan ottot-otot kecil/ halus dan sukar dilihat.  
  Contoh: menulis, melukis



      **Terdapat kesukaran dalam mengklasifikasikan sesetengah kemahiran
         bagi  menentukan kumpulan otot kasar atau halus. Contoh: mengimbang
         di atas palang imbangan  dengan sebelah kaki


  


KEMAHIRAN-KEMAHIRAN TERTUTUP & TERBUKA

Klasifikasi kemahiran ini dicadangkan oleh Poulton (1957) dan Knapp (1964). Kemahiran ini berasaskan kepada penyesuaian dengan persekitaran.
        
*Kemahiran Terbuka

  - perubahan persekitaran yang sukar diduga dan ianya tidak stabil. 
    Contoh: pukulan rali dalam tenis, menembak pada sasaran yang bergerak

*Kemahiran Tertutup

  - persekitaran tetap dan stabil. 
    Contoh: bowling, menaiki tangga, menembak pada sasaran yang tetap    


PRINSIP PEMINDAHAN PEMBELAJARAN 

Proses ppembelajaran motor seseorang individu banyak dipengaruhi oleh pemindahan pembelajaran. Magill (1985) menyatakan pemindahan pembelajaran adalah pengaruh kemahairan yang baru.


Definisi lain: 
        Singer (1980): “……..penggunaan pengalaman lepas dalam mempelajari  
                                 kemahiran baru pada situasi yang berlainan.” 
        Sage (1977)  : “……...kesan pembelajaran lepas kepada penerimaan   
                                 pembelajaran yang baru.”  


** Pemindahan Pembelajaran Berkonsepkan
          
    Pengalaman, Kemahiran + Pengetahuan Lalu

                                  +                                    =    Disesuaikan dgn situasi baru                                   
              Pembelajaran Kemahiran Baru  


**JENIS-JENIS PEMINDAHAN PEMBELAJARAN 

1. Pemindahan Positif  :  pengalaman, pengetahuan dan kemahiran lepas  
                                           membantu pembelajaran tugasan baru.


2 Pemindahan Negatif :  pengalaman, pengetahuan dan kemahiran lepas  
                                           menghalang pembelajaran tugasan baru.


3.Pemindahan Nuteral :  pengalaman, pengetahuan dan kemahiran lepas tidak  
                                           memberi kesan kepada pembelajaran tugasan baru.  


FAKTOR -FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PEMINDAHAN PEMBELAJARAN

a. pengalaman lepas 
b. sifat tugasan 
c. elemen yang berpindah 
d. tumpuan 
e. pengetahuan tentang prinsip pembelajaran 
 f. tumpuan.    

**PERBEZAAN INDIVIDU

Prestasi di antara seseorang individu dengan individu yang lain adalah berbeza. Perbezaan yang sangat nyata adalah pada umur dan jantina. 


Contoh: - golongan lelaki boleh melakukan sesuatu aktiviti lebih baik daripada 

                golongan wanita dan sebaliknya.       
              - keupayaan memproses maklumat, menyimpan dan mengingat adalah 
                rendah di kalangan kanak-kanak berbanding orang dewasa.

Perbezaaan lain yang  membezakan prestasi individu adalah:

a. Perbezaan kebolehan yang melibatkan kebolehan fizikal seperti kordinasi,  
    keseimbangan, kinestesis dan masa tindakan. 
              - kebolehan mental seperti tumpuan, persepsi, membuat keputusan 
                dan kepintaran.
b. Baka.

c. Ciri-ciri fizikal, antaranya: 
              - tinggi                   
              - rasa 
              - berat                    
              - susuk tubuh 
              - kekuatan              
              - pendengaran 
              - kelembutan



d. Kestabilan  emosi. 
     - prestasi terjejas dengan tahap tekanan dan kebimbangan  yang tinggi.


e. Kematangan dan Pertumbuhan. 
    - kematangan adalah pada kadar yang berbeza samada fizikal atau mental  
      seseorang. Umur kronologi tidak menunjukan kematangan seseorang.


f. Pembelajaran dan Pengalaman Lepas. 
    - pelajar baru mempunyai tahap prestasi yang rendah berbanding pelajar
      lama.


g. Motivasi. 
    - setiap individu mempunyai tahap motivasi dan pendorong yang berbeza  
      terhadap sesuatu aktiviti.


h. Keadaan Persekitaran. 
    - persekitaran mempengaruhi pengalaman seseorang  seperti alatan, bentuk
      arahan dan keadaan cuaca.


i. Pengaruh Sosiobudaya. 
   - keadaan sosial - pengaruh budaya seperti latar belakang keluarga, ekonomi  
     dan tradisi kebangsaan contoh: kurang perenang dan pemain tenis Amerika
     dari orang-orang  berkulit hitam.


SUMBER :http://zarin58.tripod.com/pmotor.htm

1 comment:

  1. pasal sbjek nie ku lemah...tQ dgn info nya...hehhee

    ReplyDelete